Informatyk Bydgoszcz, obsługa firm Bydgoszcz, Toruń

W odpowiedzi na zaostrzenie polityki bezpieczeństwa oraz w związku z wieloma zagrożeniami, które czyhaja na dane przechowywane na dyskach naszych maszyn wdrożyliśmy w naszej firmie profesjonalny system zabezpieczenia danych i zachowania ciągłości dla biznesu.


1. Po co zabezpieczać dane?

Prawie każdy dzisiaj posiada dane, które przechowuje na komputerze:

- użytkownicy domowi przechowują cenne wspomnienia.

- przedsiębiorcy każdego dnia wpływają na kształt danych, co przekłada się zwykle na wykonaną pracę.


Biorąc pod uwagę bezpieczeństwo danych mówi się, że są dwie grupy ludzi: ci, którzy doświadczając awarii pamięci masowej utracili dane i ci, którzy dopiero będą ją mieli.


2. Co mi zagraża?

  • Cyberataki – w tym szyfrujące dane w sposób nieodwracalny wirusy,
  • Usterki mechaniczne – np. zużycie części, upadki, zalania,
  • Przypadkowe zniszczenie danych – klik i poszło :(
  • Wypadki losowe – pożary, włamania, wyładowania elektryczne…

To oczywiście nie wyczerpuje tematu, a jedynie sygnalizuje jak szerokie jest spectrum niebezpieczeństw. Niestety w naszym doświadczeniu spotkaliśmy się wielokrotnie z każdym z tych scenariuszy.


Zadając sobie pytanie jak ważne dane posiadamy – warto zastanowić się jak je chronić...


3. System 3-2-1

Sięgając wstecz pamięcią wspominam sytuację sprzed kilkunastu lat. W jednej z obsługiwanych firm dysk uległ uszkodzeniu ze starości. Przypadek chciał, że wykonane w tamtych czasach kopie zapasowe znajdowały się na dyskietkach. Trwałość tych kopii była tak zawodna jak częste są przypadki uszkodzenia pendrive’a obecnie. To doświadczenie jest niezbitym dowodem na to, że muszą istnieć przynajmniej trzy egzemplarze danych.

Dwa powinny znajdować się na różnych nośnikach, a jedna powinna znajdować się na zewnątrz firmy.

Dobry system powinien w pełni automatyzować proces oraz weryfikować poprawność wykonania kopii. Gdy zabezpieczenie danych zależy od naszej pamięci, chęci i czasu, który danego dnia mamy, to można przyjąć, że awaria nastąpi w chwili, gdy nie było czasu na kopie...


4. Backup w chmurze, czy Google Drive?

Jeśli pod uwagę bierzemy fakt, że Google Drive, to system współdzielenia plików, a nie tworzenia kopii zapasowej, to odpowiedź sama się nasuwa.

Google drive pozwala na równoległe zmiany we współdzielonych plikach wielu osobom… Co więcej usuwając plik na dysku współdzielonym – usuwamy go również z systemu, zatem to nie backup, a raczej synchronizacja danych.

Copyright © 2017 Banicki-Informatyka. All rights reserved.